V. 47 - 48
Den här veckan skulle man i par skriva om ”Min bästa leksak…”, dvs. att den ena eleven skulle tala om för den andra eleven vad den skulle skriva. Vissa elever hade lite svårt med att ”bara” tala om sin leksak utan att själv få skriva, och ibland så var det den som skrev som hade svårt att ”bara” skriva det som skrivkompisen berättade utan att själv skriva till en massa egna ord. Det var en rätt svår uppgift för vissa men många klarade av det galant utan större problem. Efter att var och en hade skrivit sitt eget namn och skrivit ut var det dags att illustrera och måla sin leksak det allra finaste man kunde. Man skulle även leta reda på bokstäverna i sitt eget namn och färglägga eller ringa in dem. Det blev absolut superfina arbeten!!!
J
Tro det eller ej! Men nu har det faktiskt hänt…!!! Vi har fått varsin stationär dator med skrivare i varje F-2 A, B och C som eleverna inte behöver logga in på utan kan skriva direkt på utan någon större väntetid, som ett komplement till de bärbara datorerna med inloggning som vi vanligtvis använder oss utav. Vi tror att eleverna kommer att uppskatta denna jätte mycket och förhoppningsvis så ökar detta deras intresse och lust för att skriva och att vilja skriva mer spontant. De elever som ville fick provskriva på den ”nygamla” datorn om de ville.
Vi kände båda två att vi ville försöka att integrera ihop våra temaboxarbeten med Trageton, för att slippa göra två helt skilda projekt så att säga. Den första uppgiften blev att Kalle hade dagen till ära förberett papper med förtryckta stjärnramar på. I ramarna skulle eleverna få rita sina egna färggranna fantasirymdraketer. Några började direkt med att måla medan andra började på med att skriva små skyltar med texten ”Mitt rymdskepp” eller ”Min rymdraket”. Den här gången skulle eleverna koma ihåg att skriva sina namn och även skriva datum. Många tyckte att det var lustigt att när man först skrev ”2010…” så kom en liten grå ruta upp på skärmen med dagens datum, och genom att bara trycka på ”enter” tangenten så kom datumet direkt på plats…. -Wow, sa några elever!

Mot slutet av andra veckan så var det några utav grabbarna i tvåan som helt spontant kom fram och undrade om de inte kunde få skriva en berättelse ”Killen med skateboarden…” på den stationära datorn, vilket vi snabbt sa gick bra. Dom var verkligen entusiastiska och samarbetet och skrivandet flöt på som rinnande vatten utan problem, och av bara rena farten så både letade de efter bokstäverna i sina namn och målade bild på varsina papper efter att vi skrivit ut dem. Fina arbeten blev det och starkt jobbat grabbar!!!

























Inga kommentarer:
Skicka en kommentar