måndag 13 december 2010



V. 45 - 46

Tillbaka till verkligheten efter höstlovsveckan. Vi började med att testa och låta eleverna själva få logga in med användarnamn och lösenord, och öppna Word, välja typsnitt och storlek och börja skriva s.k. bokstavsräckor (pianoskriva, spökskriva) med versaler och gemener i några minuter. För att se efter om och hur mycket som eleverna hade kommit ihåg från tidigare veckor så här efter höstlovsveckan.

Till vår stora förtjusning så klarade faktiskt merparten utav alla elever det mesta på egen hand utan större hjälpinsatser utav oss. Vilket kändes som en stor triumf. Den här gången skulle eleverna
leta efter stora ”J” och lilla ”j” och ringa in den och räkna hur många man hittade. Vilket gick både enkelt och smidigt för de flesta.



Eftersom att vi nu jobbar med temaboxen ”Tekniksamhället – tid, väder och rymden”, så tyckte vi att vi även skulle försöka att integrera vårt boxarbete i Trageton på något sätt för att slå två flugor på smällen så att säga.  Alla elever fick varsin lapp som vi hade skrivit  ”Tre kompisar som jag skulle ta med mig upp till rymden”. Sedan fick alla elever varsitt papper med tre förtryckta små guldramar och ett papper med en större guldram på som Kalle hade förberett. Hälften av eleverna började rita och måla av tre av sina kompisar som man skulle vilja ta med sig upp till rymden, och den andra hälften började med att skriva kompisarnas namn på datorerna. Den här gången skulle man testa och prova på att skriva och använda sig utav WordArt och sedan skriva ut på skrivaren. Tyvärr så är den skrivare som vi använder mest svartvit och eleverna blev lite besvikna över att det färggranna som man skrivit på dataskärmen inte kom ut i färg. Men vi sparade det i elevmapparna på datorerna så att vi kan skriva ut på färgskrivaren vid ett senare tillfälle.








När man var klar så bytte man med varandra och att började montera ihop papperet med guldramarna, den förskrivna lappen, och sina egna namnlappar på kompisarna. När man var klar skulle man rita ett eget självporträtt i den större guldramen och även där skriva en namnskylt på sitt eget man och klistra fast. Eleverna var sysselsatta hela tiden och tyckte att det både var rätt kul och det hela gick väldigt bra.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar