V. 37 - 38
Då var det dags för de första lektionerna. Förskoleklassen delade upp sig i två
mindre grupper, medan både ettor och tvåor var klassvis.
Vi började med att prata med eleverna om vad ”Trageton” egentligen är för något, och om hur man jobbar med det. Barnen hade en del frågor och däribland så var det några som snabbt undrade om man inte fick spela dataspel också på datorerna… Vilket vi pedagogiskt förklarade att vi inte skulle göra på lektions tid utan att vi skulle lära oss ”Att skriva sig till läsning” på ett helt nytt sätt som man inte har gjort förut på skolan. Vilket gick hem hos alla som det verkade.
Därefter så pratade vi om vad var och en redan visste och kunde om just dator och om att skriva. Alla eleverna hade mer eller mindre både skrivit och framför allt spelat dataspel, så en viss datorvana fanns det nog trots allt… Sedan började vi med att titta och prata om våra bärbara datorer samt hur man skulle göra när man skulle logga in med användarnamn och lösenord. Vilket inte var så helt lätt visade det sig, vissa datorer krånglade med inloggningen och vissa lösenord fungerade inte… *suck*… Men efter rätt mycket om och men och med en hel del hjälp utav skolans oumbärlige datatekniker Mats så började inloggningarna att fungera allt eftersom med mycket hjälp som sagt. Många av eleverna behövde som sagt rätt mycket, mycket, mycket hjälp med själva inloggandet. De två första veckornas övningar blev rätt mycket att träna på att logga in samt att öppna skrivprogrammet Word.
Första skrivövningen blev att på våra (lärarens) datorer som var indockade på smartboarden skriva sina namn för att sedan med penna försöka att skriva sina namn så lika som möjligt på smart boarden. Något som visade sig inte vara alldeles helt lätt.
Vi började med att prata med eleverna om vad ”Trageton” egentligen är för något, och om hur man jobbar med det. Barnen hade en del frågor och däribland så var det några som snabbt undrade om man inte fick spela dataspel också på datorerna… Vilket vi pedagogiskt förklarade att vi inte skulle göra på lektions tid utan att vi skulle lära oss ”Att skriva sig till läsning” på ett helt nytt sätt som man inte har gjort förut på skolan. Vilket gick hem hos alla som det verkade.
Därefter så pratade vi om vad var och en redan visste och kunde om just dator och om att skriva. Alla eleverna hade mer eller mindre både skrivit och framför allt spelat dataspel, så en viss datorvana fanns det nog trots allt… Sedan började vi med att titta och prata om våra bärbara datorer samt hur man skulle göra när man skulle logga in med användarnamn och lösenord. Vilket inte var så helt lätt visade det sig, vissa datorer krånglade med inloggningen och vissa lösenord fungerade inte… *suck*… Men efter rätt mycket om och men och med en hel del hjälp utav skolans oumbärlige datatekniker Mats så började inloggningarna att fungera allt eftersom med mycket hjälp som sagt. Många av eleverna behövde som sagt rätt mycket, mycket, mycket hjälp med själva inloggandet. De två första veckornas övningar blev rätt mycket att träna på att logga in samt att öppna skrivprogrammet Word.
Första skrivövningen blev att på våra (lärarens) datorer som var indockade på smartboarden skriva sina namn för att sedan med penna försöka att skriva sina namn så lika som möjligt på smart boarden. Något som visade sig inte vara alldeles helt lätt.
![]() |
| Eleverna har skrivit sina namn på datorn och smartboarden. |
Sedan så var det dags att prova på att i par försöka skriva en liten ”saga” eller om något "man tycker om" med bokstavsräckor och sina namn, som sedan vi lärare renskrev medan eleverna själva läste och berättade vad de hade skrivit.


Allt det här med Trageton är ju nytt för eleverna vilket gjorde att vissa av eleverna blev rätt uppspelta och ganska så röriga och hade både svårt att vara stilla samt att kunna samla och koncentrera sig på det vi skulle göra. Liksom att vissa elever blev ganska trötta efter ett tag, medan andra blev sura och ganska högljudda och gapiga över att de inte tyckte att de fick hjälp nog snabbt…. Men dagen efter när vi frågade hur eleverna tyckt det var så svarade nästan alla att dom tyckte att det faktiskt var ganska så kul…. trots att vi inte hade spelat dator…

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar