lördag 11 december 2010


V. 39 - 40


Vi gick igenom tangentbordet speciellt noga, hur man ska hålla händer och fingrar osv.  
Därefter introducerade vi begreppet ”Skrivkompis”…


…samt att det är viktigt att man tränar och försöker att samarbeta med den skrivkompis som man har fått. Vi lärare har den här gången valt att para ihop eleverna två och två, pojke och flicka med varandra. Längre fram har vi planer på att försöka att låta eleverna själva få bestämma välja en skrivkompis att samarbeta med för att få eleverna mer delaktiga i arbetet.

Eleverna fick sedan testa, prova på och laborera med Word en stund innan vi så småningom gick över till att skriva s.k. bokstavsräckor (pianoskriva, spökskriva) i några minuter. Eleverna fick skriva både med versaler och gemener, samt även några siffror. När vi skrivit ut på skrivaren fick eleverna sedan leta efter "sina" bokstäver i sitt namn och färglägga dem och sedan klippa ut och klistra på ett färgat papper som vi sedan satte upp på väggen.


 
  
Eleverna jobbade jättebra och tyckte att det var kul. Lite rörigt var det, med inloggning och att alla ville ha hjälp på en gång samtidigt och hade svårt med att ha tålamod och vänta… Men så är det ju alltid första gången man gör någonting kul!

J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar