lördag 9 april 2011


V. 11 - 12

Vi började vecka 11 med att eleverna fick var och en redovisa sina intervjufrågor som man hade skrivit veckan innan sportlovet. Vi ser detta som en del i vårt EKA-arbete med empati, kommunikation och ansvar samt respekt för varandra.








Vi tycker att det är viktigt att tidigt börja träna på muntlig framställning och att våga stå inför klassen och berätta, samt att man som lyssnare ska kunna sitta och lyssna på när andra berättar med ett respektfullt och intresserad inställning. Alla var jätte duktiga och väldigt nyfikna på vad de andra hade fått för svar och spända och ivriga på att få redovisa muntligt framför klassen.


På tisdagen var det då dags för en heldagsutflykt till Polismuseet med matsäck. Vi åkte både buss och tunnelbana till och från. På museet fick vi både se en ny och en gammal polisbil, polishelikopter, äkta eller falska pengar, läsa och lyssna på olika saker, se uniformer m.m. m.m. Alla tyckte det var spännande och rolig dag.






   







   



Skrivuppgiften de kommande dagarna blev ju givetvis att skriva och berätta någon om besöket på Polismuseet. Några elever började med att skriva medan andra började med att illustrera. Under utflyktsdagen så hade vi fotograferat en del och hade sedan skrivit ut en massa foton som eleverna sedan fick klippa kort ifrån och använda när man monterade ihop hela arbetet. Det blev jätte fina arbeten som sedan eleverna klassvis redovisade för varandra.











Under vecka 12 låg fokuset på det prestigefulla och mytomspunna begreppet ”Elevinflytande”… Temaboxuppgiften för denna vecka var att släppa lös eleverna helt och hållet för att själva få bestämma (dvs. elevinflytande i lektionsundervisningen) för att sedan i grupper göra en affisch om ett yrke.

Vi inledde med att börja prata och diskutera ännu en gång prata om vad det finns för olika yrken runtomkring oss i samhället. Sedan fick eleverna själva gå runt lugnt och stilla och fråga varandra vilket yrke var och en gillade för att bilda grupper. Blev det stora grupper hade vi gett tips om att man kanske kunde dela på gruppen till två mindre för att underlätta samarbetet. När eleverna hade valt och ordnat grupper allt från 2 till 6 personer i grupperna, så skulle man i gruppen diskutera både vad man behövde för material och skriva ner det på papper och lämna till oss lärare för att kunna plocka fram det som man behövde, samt diskutera hur själva affischen skulle se ut osv. Eleverna var jätte engagerade och gick verkligen in för veckans arbetsuppgift, som vi inledde på måndag som skulle vara klar på fredag för redovisning och utställning på Kunskapstorget.


När man var klar med planeringen så var det dags att börja jobba med affischen och låta fantasin flöda. Visst fanns det tillfällen då det blev rätt heta känslor och diskussioner i vissa grupper, men oftast så löste eleverna dessa problem helt själva på något sätt. Man använde en massa olika material, vita och färgade papper, silkespapper, glitterlim, klistermärken, bilder från internet, guld- och silverpennor osv. osv. Eleverna både skrev för and och även använde dator för att skriva ut texter som man sedan använde till sina affischer. Eleverna dokumenterade sina arbeten genom att både skriva på dator om varför man valt just detta yrke samt även skrev egen arbetsgång över hur grupparbetet hade gått till.











På fredagen så var alla grupper klara och varje grupp fick på förmiddagen träna på sin redovisning av sitt yrke som man valt. Eleverna tränade jätte bra och vissa var lite nervösa och pirriga över redovisningen som skulle vara på Kunskapstorget inför klassen samt åk 5. Trots att vissa elever i åk var lite ofokuserade så skötte sig alla redovisningsgrupperna superbra och verkligen visade vilka som kunde redovisa på ett bra sätt. Starkt jobbat alla !!! JJJ













Det hela avslutades med en utställning med alla supersnygga affischer ute i Kunskapstorget som alla i skolan kunde gå och titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar