fredag 8 april 2011


V. 9 - 10

Som de flesta vet så hade vi det efterlängtade S P O R T L O V E T för både såväl elever som lärare under vecka 9. Jätte skööööönt! J

När alla kom tillbaka till skolan vecka 10 så var vi lite nyfikna på vilka kompisar som våra elever har både i vår egen klass F-2A, samt i de andra klasserna. Därför så passade vi på att välja skrivuppgiften utifrån detta tema, dvs. ”Vilka är dina bästa vänner”. Eleverna jobbade i tre grupperna och turades om att skriva och illustrera. De elever som ville kunde tränade den här gången lite extra på att infoga Clipart-bilder till Word dokumentet.


 



 


Vi ville också veta vilken dag i veckan som eleverna gillade mest, så den andra skrivuppgiften fick namnet ”Vilken dag i veckan är roligast, och varför?”. Här skrev eleverna både mycket och engagerat om såväl t.ex fredag och lördag som bästa dagar för då fick man spela dator hemma… som onsdag då det är idrott på skolan… eller någon annan dag då man hade sport på fritiden. Det här var en skrivuppgift som verkligen engagerade eleverna och som de tyckte om.
 

 







Förutom allt detta så var veckans läxa för alla elever i temat ”Arbetsliv” att intervjua en förälder, så som fritidsintressen, sitt yrke osv. Vi valde att göra en ”att skriva sig till läsning”-uppgift av detta. Eleverna fick i par i de tre nivågrupperade grupperna diskutera och fundera på ”Vad” man ville vet och vad man var nyfiken på att få reda på. Sedan fick eleverna tillsammans skriva intervjufrågor som alla sedan skulle ta med hem över sportlovet vecka 10 och intervjua en förälder. Och sedan redovisa inför klassen veckan efteråt. Eleverna var jätte taggade och det bara forsade fram olika frågor och funderingar som skrevs ner till intervjufrågor.

Eleverna i åk 2 jobbar för tillfället med ett naturorienterat temaprojekt om jord en gång i veckan. För att koppla ihop detta med en skrivuppgift fick eleverna i uppdrag att skriva ner det man kom ihåg ifrån No-lektionen dagen innan då man undersökte jord. Ett bra sätt att göra för att både repetera det som man gjort dagen innan samt att eleverna själva får reflektera över vad man kommer ihåg och lärt sig.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar