tisdag 19 april 2011


V. 15 - 16

Vi avslutade på fredag förra veckan med att göra olika påskpyssel m.m. Bland annat så fick alla elever fick måla egna fina påskägg av riktiga ägg. För en del elever så var det första gången som man målade riktiga ägg vilket var jätte kul och spännande. På fritids hade eleverna under veckan som gått fått måla egna fina äggkoppar i regnbågens alla färger och sedan lackat för att dem skall hålla.



Att måla ägg och äggkoppar var först mest tänkt som en rolig sak att göra. Men det hela visade sig vara rätt genialiskt tänkt eftersom att alla elever var jätte engagerade, hjälpte varandra, diskuterade och kommenterade varandras målade ägg och äggkoppar, färglandningsövningar och framför så var det mycket bra motorikövningar. Det är inte så himla lätt att både hålla i ett kokt ägg eller i en äggkopp, sedan måla det allra finaste man kan med pensel och använda färg, utan att måla på fingrarna osv. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen som sagt… J





Vi fortsatte under vecka 15 med springsagorna som vi började med veckan innan. Kalle hade först skrivit och gjort tre olika sagor med 8 meningar till varje. Meningarna till sagorna var numrerade 1-8 och sedan utskrivna på färgat papper för att det skulle vara lätt att hålla redan på vilken siffra och färg eleverna skulle leta efter. Det var en röd, blå och gul saga med lite olika figurer i och handling. Lapparna sattes sedan upp huller om buller ute i korridoren och kapprummet på olika små kluriga ställen så att man blev tvungen att leta för att hitta dem…

Eleverna jobbade sedan två och två i de tre nivågrupperingarna och hade en dator eller en iPad per par. Efter den gemensamma introduktionen som Milena gjorde om hur man skulle arbeta med uppgiften så gick en av eleverna i varje par först ut och letade upp lapp nummer 1. Läste den, flera gånger för att komma ihåg och memorera texten, och gick sedan tillbaka till sin skrivkompis för att berätta vad som stod på lappen. Ettorna och tvåorna var duktiga och hjälpte de förskoleklasselever som inte kunde läsa själva med att läsa vad som stod på lapparna till dem.

Kompisen skrev sedan ned meningen. Men ibland så kunde det hända att eleven behövde gå tillbaka för att läsa texten på lappen igen, eller för att se hur ett visst ord stavades om man inte kunde det. Eleverna bytte sedan plats med varandra och kompis nummer 2 försvann ut i korridoren och kapprummet för att leta reda på lapp nummer 2, osv…

När alla lappar var avskrivna skrev eleverna ut sin berättelse. Därefter så gick eleverna i par runt med berättelsen och penna för att kontrollerade så att de fått med alla ord, samt att orden var rätt stavade, samt att stor bokstav och punkt fanns med. Eleverna markerade ändringarna som behövde göras och rättade sin text sedan på datorn eller iPaden, och skrev därefter slutligen ut den bearbetade texten.

Nästa steg i arbetet var att rita fyra bilder som illustrerade texten. Man började med att klippa ute två meningar av sin berättelsetext som man sedan ritade en bild till. Man klistrade sedan de två meningarna och bilden på ett färgat papper, det skulle vara samma färg som lapparna i korridoren och kapprummet hade haft. Så att det blev antingen en röd, blå eller gul saga. Till sagan skulle man sedan måla en fin framsida innan man slutligen band ihop saga och hängde upp dem.



Eleverna tyckte att det var en jätte rolig uppgift… om än att det tog tid till att göra den och att det blev aningens mycket spring i korridoren och kapprummet utav överexalterade entusiastiska elever. Men hellre det än att dem inte gillat uppgiften alls …

Eleverna fick både träna samarbete, röra sig, komma ihåg, illustrera, montera ihop i kronologisk ordning samt förstå instruktioner m.m. … En bra uppgift som flera av eleverna redan har frågat om vi kan göra om igen snart!

Vi passade även på att låta eleverna göra klart sådant som man inte hunnit klart med tidigare från andra uppgifter som vi arbetat med under våren, så som ”vilka är bästa kompisarna”, ”hur det är i skolan” samt ”vad man tycker att man har lärt sig” med datorn.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar