fredag 8 april 2011


V. 7 - 8
Första dagen vecka 7 var en alldeles särskilt speciell dag på skolan. Det var nämligen den 14 februari och Alla Hjärtansdag som hos oss på Smedshagsskolan går i EKA:s tecken. För er som inte riktigt vet vad EKA betyder och så är det del av skolans värdegrundsarbete. EKA står för Empati, Kommunikation och Ansvar.



Dagen började med att hela skolan samlades på Kunskapstorget med tal, prisutdelning till EKA-elever, diktläsning och musikframträdanden m.m. Sedan var det dags att traditionsenligt äta gemensam frukost i klassrummet. Efter rasten så var det dags för dagens stora uppgift nämligen att göra egna gamla traditionella vykort som man skulle skriva på och sedan gemensamt gå för att posta dem på postlådan hem till föräldrarna.



 
 

Dagen kommenterades genom att två elever skrev kort om dagen på dator, monterade ihop med foton som tagits. Alla gjorde jätte fina vykort och tyckte att det var jätte kul!

 







Under vecka 7 drog vi även igång med den nya temaboxen som är ”Arbetsliv”. Vi inledde både temaboxarbetet och veckans uppgift i ”att skriva sig till läsning med datorn som verktyg” med att prata om vilka olika yrken det finns runtomkring oss och i vår närmiljö i samhället. Alla elever var väldigt intresserade och med i diskussionen som blev både intensiv och livlig på ett positivt sätt.


Skrivuppgiften var rätt given, dvs. att skriva om ”Mitt drömyrke”. En uppgift som alla tycket lät och var jätte kul! Eleverna jobbade antingen i par där den ene sa vad den andre skulle skriva och tvärtom…, eller så skrev den ene medan den andre började illustrera…, eller så jobbade man helt och hållet själv. På så sätt så fick vi även in elevinflytande i de nivågrupperade grupperna under lektionerna genom att eleverna själva fick välja ”hur” de ville skriva och jobba. Därmed så hamnade inte fokuset på ett påtvingat samarbete utan lades mer på den lustfyllda nivån istället.
  





Eleverna i förskoleklassen skrev korta texter om sina drömyrken, medan eleverna i åk 1 och 2 skrev längre texter. Alla illustrerade och monterade ihop sina fina arbeten, och tyckte att det var en kul arbetsuppgift.




Som extrauppgift för de elever som blev klara var att berätta vad man tycker om ”Vintern” och vad man brukar göra osv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar